Jak rozwój sieci www wpływa na metody stosowane w marketingu

Nadejście ery technologii informatycznych znacząco wpłynęło na wiele dziedzin życia, w tym także luźno rozumiane założenia marketingu i reklamy. Sieć stała się przestrzenią nie tylko sprzedaży usług, treści i produktów, ale także polem bitwy dla przedsiębiorstw, producentów, twórców reklam i wszystkich osób trudniących się marketingiem. Obecnie nie można już sobie pozwolić na brak danej marki w Internecie. Jeśli nikt nie pisze o twoich produktach czy usługach na Facebooku czy Youtube, a strona twojej firmy nie ukazuje się na pierwszej stronie wyszukiwania, jest wielce prawdopodobne, że właśnie uciekają Ci możliwi klienci.

e-marketing
Autor: Luc Legay
Źródło: http://www.flickr.com
Obserwowana obecnie rewolucja w marketingu nie dość, że dzięki Internetowi zmieniła patrzenie na reklamę, to jeszcze zaszczepiła nowe formy reklamowania produktów. Jednym z nich są opinie o produktach, pojawiające się nie tylko na forach tematycznych odpowiednich dziedzin handlu, ale także na specjalistycznych portalach pozwalających na wyrażanie własnego zdania odnośnie nabytego towaru (http://alterweb.pl/-opinie-o-produktach-w-sklepie-internetowym-jak-zdobywac-wartosciowe).



Od jakiegoś czasu jednak, efektywność takich sposobów znacząco maleje wraz ze wzrostem zjawiska tzw. marketingu szeptanego, czyli kupowania opinii przez przedsiębiorców u copywriterów czy studentów, którzy za małe pieniądze są gotowi stworzyć pozytywne recenzje produktów, których nieraz nawet nie dotknęli. Ta niekorzystna tendencja powoduje utratę wiarygodności przez portale zakupowe i samych producentów, dlatego marketingowcy próbują szukać świeżych strategii i wciąż prowadzą badania marketingowe Przykłady strategii, która cieszy się coraz większym powodzeniem (alterWEB) to tak zwane studium przypadku.

Jeśli chodzi o strategię studium przypadku przykłady z naszego polskiego rynku to chociażby kampania browaru Tyskie w czasie Mistrzostw Europy Euro 2012 (http://alterweb.pl/-marketing-internetowy-cz-2-badania-marketingowe-studium-przypadkow). W czasie tej bardzo udanej kampanii, firma nie tylko zwiększyła swoje obroty, ale została nawet na czas imprezy liderem w sprzedaży piwa w naszym kraju. Marketingowcy Tyskiego wyszli ze słusznego założenia, że aby przekonać do siebie klientów nie wystarczy dobra opinia o produkcie czy spoty reklamowe. Wyszli z inicjatywą krótkiego programu emitowanego w TVP, ‘Piąty Stadion’, nawiązującego do Euro 2012 i równocześnie zachęcającego do śledzenia zmagań piłkarzy przy butelce piwa Tyskie. Pomysł był wielkim sukcesem, a studium przypadku było znakomicie obraną strategią.