W jaki sposób dbać o porządek w papierach?

W domu każdego z nas znajduje się mnóstwo przeróżnych dokumentów, jakie musimy zbierać przez wzgląd na ich ważność. Niestety bardzo często okazuje się, że nie jesteśmy w stanie zaprowadzić w nich porządku.
księgowa
Zwykle nie wiemy, co może okazać się kiedyś pomocne, a co nie, przez co przechowujemy właściwie wszystko. I choć zwykle chcielibyśmy nawet uporządkować wszelkie sprawy, to jednak najczęściej po paru dniach porządku, wszystko wraca do normy, czyli do dotychczasowego nieładu. Jak zatem zachować porządek w dokumentach i nie zwariować?Niezwykle istotne jest, żebyśmy już na początku utworzyli kategorie poszczególnych typów dokumentów, jakie mamy w naszym mieszkaniu. Należy przetrzymywać w pierwszej kolejności najważniejsze dokumenty dotyczące posiadanych przez nas pożyczek - szczególnie potwierdzenia spłat. Warto je zachować, aż do momenty spłaty całego zadłużenia, a nawet trochę dłużej. Warto również sporządzać kopie pewnych dokumentów, jakie np. sporządzaliśmy na potrzeby różnego rodzaju finansowych transakcji lub też przy okazji dopełnienia konkretnych spraw w urzędach. Dodatkowo konieczne jest przechowywanie dokumentów takich jak akty notarialne lub (pokaż szczegóły) też świadectwa pracy.


rachunki
Mnóstwo osób przechowuje także rachunki za stałe opłaty, takie jak gaz lub (zweryfikuj te opinie) prąd, a także potwierdzenia zapłaty. Niektórzy zachowują również rachunki za różnego typu produkty, które nabyli w sklepie. Niekiedy mogą być one przydatne, głównie w przypadku dokonywania późniejszych reklamacji.Niewątpliwie ważne jest także, żebyśmy przygotowali w naszych dokumentach niezbędną kategorię z dokumentami przygotowanymi na potrzeby Urzędu Skarbowego (więcej o pit za 2014). Są to rozmaitego typu dokumenty i zaświadczenia, dzięki którym dokonane zostały rozliczenia z Urzędem Skarbowym. Powinny być one zachowane przez 5 lat począwszy od końca roku, w którym nastąpiło rozliczenie. W sytuacji braku tych dokumentów, urząd ma prawo zarządzić nawet karę i zażyczyć zwrotu kwoty, jaka była odliczona od podatku, powiększoną dodatkowo o odsetki ustawowe. Należy zatem pamiętać o tym przygotowując rozliczenie PIT 2014 (przejdź na stronę). To bardzo ważne, żeby uniknąć w przyszłości zbytecznych problemów.